Gå til hovedindhold

Jagten på råstoffer 7. - 9. klasse

Egnet for 7. - 9. klassetrin

Indhold

    Egnede fag: Fælles faglige forløb. Fysik, kemi, biologi, geografi og samfundsfag.

    Kompetenceområder: Undersøgelse inden for fysik og kemi, samarbejde, kommunikation og perspektivering.

    Varighed: Ca. 2 timer inklusiv en kort pause.

    Formål

    I Jagten på Råstofferne får eleverne indsigt i, hvorfor naturens råstoffer er vigtige. Vi tænker måske ikke over dem i det daglige, tager dem måske for givet og skænker ikke en tanke, at nogle af dem kunne blive en mangelvare eller slippe op. Det ville efterlade os med udfordringer, som det bliver besværligt, dyrt eller måske umuligt at løse.

    Læringsmål

    • Eleven kan koble miljø, råstoffer og bæredygtighed sammen og forstå hvordan de er forbundet med hinanden.

    • Eleven kan begrunde og argumentere for, hvorfor råstoffer er vigtige ressourcer.

    • Eleven kender til sammenhængen mellem en genanvendelsesproces og bæredygtighed.

    Aktivitetsbeskrivelse

    ”Jagten på råstoffer” er et interaktivt undervisningsforløb, der sætter fokus på de råstoffer, som indgår i daglige forbrugsvaner, f.eks. elevernes mobiltelefoner. Eleverne får viden om, hvilke råstoffer vi bruger i hverdagen, hvor de kommer fra, hvordan de udvindes, og at der ikke er ubegrænsede mængder af dem. 

    Formålet er, at lade eleverne arbejde med råstoffer, miljø og bæredygtighed på en sjov og praktisk måde. Eleverne opnår færdigheder i at vurdere samfundsmæssige problematikker om råstoffernes ressourcer og genanvendelse. 

    Spillet foregår i klasselokalet (eller et andet lokale), hvor en spilleplade, plancher og poster er opstillet. Eleverne får tildelt spørgsmål, som de skal besvare og løse i hold. Pointene bliver løbende talt sammen online på raastofjagten.dk. Alle hold er i gang på samme tid og fuldt beskæftigede med at dyste om jagten på råstoffer.

    Forventning til læreren

    Inden genbrugsguiderne kommer, skal læreren inddele eleverne i hold (max. 8 hold i alt). Der skal udpeges en holdleder for hvert hold, og alle hold skal have adgang til en smartphone eller en tablet. Læreren skal sørge for, at holdene bliver oprettet på raastofjagten.dk, og at holdene gennemfører førtest på hjemmesiden. 

    Der er brug for et lokale, hvor plancher og de forskellige poster kan sættes op af genbrugsguiderne. Det vil være en fordel, hvis der også er adgang til et ekstra lokale eller gangareal, så de forskellige plancher og poster kan spredes ud over et større areal. Efter genbrugsguidernes besøg kan holdene foretage en eftertest på hjemmesiden, hvor det er muligt at se en faglig fremgang.

    Book forløbet Jagten på råstoffer