Gå til hovedindhold

Madspild - workshop for ungdomsuddanelser

Egnet for elever på ungdomsuddannelser som fx gymnasiet og STX

Indhold

    Egnede fag: samfundsfag, naturgeografi og lignende

    Kompetenceområder: fødevarebevidsthed, bæredygtighed, indkøbsvaner

    Varighed: 90 min. (kan vare længere, hvis ønsket)

    Formål

    En undersøgelse af Fødevarestyrelsen i 2018 peger på, at unge fra 18-34 år, er den gruppe, som smider mest mad ud. Madkulturen og Salling fondene fulgte i maj 2021 op på denne undersøgelse og fandt ud af, at 7 ud af 10 unge bekymrer sig om klimaet, men kun 1/5 prioriterer klimaet, når de handler ind. Formålet med dette besøg er derfor, at eleverne skal få en fornemmelse for, hvor stort et omfang madspild egentligt udgør – herunder hvad de selv kan gøre for at være bevidst om problematikken, supermarkedets indretning, mængderabatter og indkøbsvaner. 

    Læringsmål

    Eleverne skal efter besøget have en forståelse for:

    • Hvordan er et supermarked indrettet, og hvilke årsager ligger bag?
    • Mængden af mad, som smides - i Danmark og på verdensplan
    • Ressourcespildet ved at fødevarer, som har været igennem en lang produktion, blot ender i skraldespanden - og problemet herved
    • Fordelingen af klimaaftryk på udvalgte fødevarer
    • Kendskab til de forskellige datomærkninger
    • Forslag til at undgå madspild

    Aktivitetsbeskrivelse

    Besøget starter med en et oplæg af Genbrugsguiderne omkring madspild. Her kommer vi ind på, hvorfor madspild er vigtigt, hvordan et supermarked et indrettet (her skal eleverne selv have lavet en lille opgave inden besøget), årsager til, at mad smides ud og hvorfor det er et problem. Derefter skal eleverne forbedre deres kendskab til de tre datomærkninger og afslutningsvist skal de selv producere en lille video omkring madspild, hvor kreativiteten får frit løb. 

    Forventninger til læreren

    Læreren skal sørge for, at eleverne har gennemført en lille opgave inden besøget. Eleverne skal en tur i supermarkedet og tænke over indretningen, placeringen af de forskellige varer med mere.